Veelgestelde vragen. Ondernemers.

Waarom Tripweb?

Wat is meerwaarde van Tripweb voor mijn onderneming?

Wij geloven dat bijzondere belevenissen het leven verrijken op een niveau dat ze ons verbinden aan anderen en de wereld om ons heen. Een unieke ervaring leert ons met nieuwe ogen kijken naar wat eerst vreemd was en werkt betekenisgevend. Voor ons is het daarom ook erg belangrijk om het verhaal achter de trip leidend te haken. De passie van de ondernemer voor dat wat hij of zij doet, is vaak juist hét geheime ingrediënt dat een trip speciaal maakt. Zo zorgen we samen voor een diepgewortelde waardering voor de bestemming wat uiteindelijk leidt tot een bezoeker die bijdraagt, in plaats van afbreuk doet. Toerisme als synergie tussen bezoeker, bestemming en lokale ondernemingen.

Waarom nu?

De bezoekersaantallen in Nederland verdubbelen in de komende tien jaar (Perspectief 2030, NBTC 2018). Er komen niet alleen meer internationale toeristen naar ons land, maar ook wij zelf gaan steeds meer ontdekken in eigen land. Samen kunnen we dit in goede banen leiden, om ervoor te zorgen dat we het toerisme spreiden, zodat bezoekers, bedrijven en bewoners maximaal gebaat zijn bij deze groei. Vanuit deze visie werken wij samen met meer dan 20 Nederlandse steden- en streken. Samen met hen vertellen wij het verhaal van Nederland voor een bezoeker die waarde hecht aan kwaliteit.

Meerwaarde t.o.v. jouw eigen website

Wij bieden een landelijk platform waar de meest bijzondere en authentieke plekjes, events en trips van Nederland samenkomen. Het platform wordt gedragen door een groot netwerk van regio- en citymarketingorganisaties, wat zorgt voor bereik, draagvlak en nieuwe kansen. Ook kun je jouw aanbod boekbaar aanbieden op Tripweb, dankzij onze bookingstool. Zo kunnen consumenten jouw aanbod via Tripweb ontdekken, maar kunnen bezoekers op jouw eigen website ook tickets boeken via ons platform.

Waarom zou ik me aansluiten bij Tripweb?

Een landelijke samenwerking betekent een bottum-up benadering waarbij we het totale verhaal van Nederland neerzetten. Daarbij maken alle individuele verhalen van bijzondere belevenissen het geheel. We zijn er om nieuwe dingen uit te proberen, om kennis te delen en om te co-creëren. Een platform dat de consument brengt van inspiratie, naar boeken, tot aan beleven en delen. 

Welke voordelen levert Tripweb jou als ondernemer op:

  • Een landelijk podium voor de distrubtie van jouw aanbod;
  • Een geautomatiseerde tool waarmee je jouw aanbod boekbaar maakt incl. eigen dashboard, zonder een heel systeem aan te hoeven schaffen én zonder hoge marges;
  • Mogelijkheid om samen inspiratiecontent te creeren, die je ook kunt gebruiken voor je eigen doeleinden;
  • Een netwerk dat in de regio werkt, maar ook de grenzen tussen gebieden doet vervagen (denk aan boekbare verhaallijnen zoals bijvoorbeeld omtrent kastelen & buitenplaatsen);
  • Toegang tot benchmarkcijfers, try-outs en onderzoeken;

Wat maakt Tripweb anders dan andere landelijke platformen?

Tripweb laat een ander geluid horen dan menig ander online vrijetijdsplatform. Wij geloven in een kwalitatieve en verbindende boodschap, waarbij iedereen de vruchten kan plukken. Kleinschalig aanbod, puur en authentiek.

Tripweb is een samenwerkingsverband van steden en streken die zich hard maken voor ondernemers in hun regio. Niet de hoogste bieder, maar de meest bijzondere belevenis wordt in de spotlight gezet. En ja, dat mag die jonge ondernemer zijn met het ‘kleine’ maar oh zo leuke idee om een succesvolle beachclub te starten midden in een stad. Graag zelfs!

Daarnaast biedt Tripweb een geautomatiseerde bookingstool. Naast dat we mensen inspireren bieden we dus ook direct de mogelijkheid om te boeken. Deze bookingstool automatiseert het verkoopproces via een eigen dashboard.

Diensten, doelstellingen en doelgroep

Wat biedt Tripweb aan?

Onze diensten zijn onder te verdelen in drie categorieën: 

  • Inspiratieplatform: denk aan persoonlijke SEO-blogs en blogreports, webpagina's over ondernemingen en trips, een landelijke uitagenda en inspiratie tripthema's;
  • Bookingsplatform: denk aan kleinschalige boekbare belevenissen gefaciliteerd en gepromoot op Tripweb.nl;
  • Leisure lab: nieuwe toepassingen van het datasysteem Citynavigator, trends en ontwikkelingen worden (A/B) getest op Tripweb.nl en dienen als voer voor keuzes van onze partners.

Waar focust Tripweb zich op?

Kleinschalig, lokaal en authentiek zijn toverwoorden waarop wij veel van onze keuzes baseren. We inspireren om van de gebaande paden af te gaan. Weg van de massale drukte op enkele locaties op piekdagen. Meer aandacht en tijd voor de mooie kleine locaties en belevenissen. Van het drukke Amsterdam naar Haarlem; van het Rijksmuseum naar het Teylermuseum. Dat kleine sympathieke cultuurfestival; die mooie kanoroute. Van zij aan zij liggen op de drukke stranden van Zandvoort, naar een picknick in een rustige duinpan op Vlieland.

Daarnaast steunt Tripweb op drie pilaren waaronder wij verhaalijnen ophangen. Dit zijn:

  • Natuur (denk aan boswandelingen, nationale parken, baden in het bos en wildlife)
  • Cultuur (denk aan tradities, streekproducten, historie, food, multicultuur en verbinding)
  • Welzijn (denk aan zelfverrijking, goed zijn voor lichaam en geest en samen zijn)

Op welke doelgroep richt Tripweb zich?

Tripweb richt zich op een actieve doelgroep, die positief is ingesteld en wil genieten van het leven, door het te verrijken met betekenisvolle ervaringen. Een doelgroep die kiest voor kwaliteit, authenticiteit en zekere mate van comfort. Samen met hun partner, familie of goede vrienden.

Hoe draagt Tripweb bij aan het MVO-beleid van een onderneming?

Wij zien social impact als het antwoord. Door bezoekers onderdeel te laten worden van het verhaal van de plek waar ze zijn, zien wij mogelijkheden om de toerist van de toekomst te laten bij dragen aan de bestemming. Zo zorgen we er niet alleen voor dat een bezoeker zijn afval niet op straat gooit, maar dat hij afval dat niet eens van hem is opraapt om zo zijn steentje bij te dragen. Alles draait hierbij om awareness en het positief belonen van bezoekers. Een gratis kopje koffie in ruil voor een zak vuilnis, beach clean-up projecten waarbij mensen samenkomen om iets goeds te doen, bijdragen aan de leefomgeving van de zeehond tijdens een educatieve tour en verbinding tussen culturen door het vertellen van verhalen die er toe doen. Wij geloven dat iedereen van nature goed wil doen. Daarom denken we mee met ondernemers om je te helpen social impact te creëren met jouw aanbod.

Is Tripweb een trafficbuilder?

Ja, vanuit Tripweb hebben bezoekers de mogelijkheid om door te klikken richting jouw eigen website.

Boekingen

Wat kan ik met de bookingstool op Tripweb?

De bookingstool stelt je in staat om jouw eigen aanbod boekbaar te maken op een betrouwbare en kostenefficiënte manier. Dat kan onder andere via Tripweb, maar kan ook via jouw eigen website. Als facilitator kunnen wij je de kans geven eerst de bookingstool uit te proberen op Tripweb. Op basis van deze try-out kun je ervoor kiezen jouw aanbod te blijven verkopen via Tripweb, de bookingstool geheel custom te implementeren op je eigen website, of beide.

Hoe werkt de bookingstool op Tripweb?

Het proces van de bookingstool bestaat uit een aantal stappen:

  1. Trip aanmaken in het systeem van Tripweb
    Jij levert content aan het Tripweb team, die een goede weergave is van de desbetreffende trip (denk aan foto's, tekst, beschikbaarheid, tijden, prijzen etc.). Vervolgens voeren wij jouw trip in, in ons systeem en in de bookingstool. Dit is jouw boekingsdemo. 
     
  2. Inrichten van jouw eigen boekingsdashboard
    Je krijgt een eigen boekingsdashboard waarin jij al jouw trips beheert. Met behulp van onze overzichtelijke handleiding maak jij jouw eigen trips aan. Deze trips koppelen wij vervolgens aan Tripweb, zodat ze zichtbaar worden op de website.
     
  3. Bezoeker boekt jouw trip
    Zodra jouw trip online staat kunnen bezoekers deze boeken. Via een link op jouw eigen website of via Tripweb.nl komen deze terecht op bij jouw aanbod. Zodra de bezoeker jouw trip heeft geboekt, krijg je een melding in je e-mail. Het systeem is geautomatiseerd en regelt dus ook de beschikbaarheid en de betalingen. De bezoeker ontvangt een boekingsbevestiging en de tickets.
     
  4. Bezoeker op locatie
    Dagelijks heb je inzicht in het aantal boekingen. Zo weet jij precies hoeveel personen je via de bookingstool kunt verwachten. Ter plekke kun je (evt. aan de balie) via het POS systeem boekingen maken en inzien en met de Scan app neem je tickets in. 

Voor wie is Tripweb boekingen ontwikkeld?

De bookingstool is speciaal ontwikkeld voor lokale ondernemers en destinatiemarketing-organisaties, als aanbieders van kleinschalige belevenissen. De tool is gemaakt voor organisaties die hun aanbod kunnen verkopen in de vorm van vouchers. Denk bijvoorbeeld aan stadswandelingen, proeverijen, rondleidingen, torenbeklimmingen, intieme dinerervaringen, pop-up diners etc.

Waar wordt mijn boekbare aanbod getoond?

Trips kunnen zowel op Tripweb als op je eigen website worden getoond. Als lokale ondernemers heb je de benefit dat je jouw aanbod ook, in overleg, kunt vertonen op de bezoekerswebsite van jouw destinatiemarketing-organisatie. Zo heb jij ook baat bij het grote bereik dat deze bezoekerswebsites hebben. 

Wat zijn voordelen van deze bookingstool?

Jouw aanbod online verkopen via Tripweb brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Download de factsheet voor een handig overzicht. 

Kan ik meerdere trips aanbieden met de bookingstool?

Ja, dat kan. Als verkoper kun je zoveel trips aanbieden en beheren via het dashboard als je maar wilt.

Waarvoor gebruik ik de POS functie en de Scan-app?

POS-functie
De POS-functie dient als kassa-systeem. Dit kun je als verkoper dus gebruiken om jouw trips op locatie te verkopen.

Scan-app
De scan-app maakt het mogelijk verkochte tickets te scannen en zo in te nemen. Zo zorg je ervoor dat een ticket nooit twee keer wordt gebruikt.

Beide modules hebben een overzichtelijk dashboard met daarin het aantal tijdslots van de desbetreffende dag en toegang tot een lijst met NAW-gegevens per tijdslot.

Wie verzorgt de support m.b.t de bookingstool op Tripweb?

Als je vragen hebt over de werking van de bookingstool kun je bij Tripweb terecht. Indien jouw vraag niet is beantwoord na het doornemen van de web- en videoguides (inlog vereist) en veelgestelde vragen, kun je telefonisch (073 700 1888, maandag t/m vrijdag van 09:00 t/m 17:00 uur ) of per mail contact met ons opnemen. We doen ons best om jouw e-mail in ieder geval binnen twee werkdagen te beantwoorden.

Wie regelt de klantenservice met de consument?

Als reseller nemen wij de klantenservice met de consument op ons. Indien klanten een vraag hebben over hun boeking, kunnen zij bij ons terecht per e-mail via boekingen@tripweb.nl (ma t/m vrij binnen 48 uur en in het weekend binnen 72 uur).

Data, content en techniek

Wie is eigenaar van de data?

Bij deelname worden er heldere afspraken gemaakt over het gebruik van de content en data. In basis betekent het dat alle data die je als ondernemer aanlevert jouw eigendom blijft.

Hoe wordt er omgegaan met data van derden?

Ondernemers die samenwerken met Tripweb, nemen zelf in overeenkomsten met derden op of zij de content ook mogen gebruiken voor Tripweb.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op! We helpen je graag. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur. Wij doen ons best om jouw e-mail binnen twee werkdagen te beantwoorden.